Saturday 8 June 2013

Kursus Penyembelihan Mengikut Cara Islam


Assalamualaikum wbt
Apa khabar antum semua?Sihat hendaknya. Alhamdulillah syukur ke hadrat Ilahi, pada hari ini iaitu hari Sabtu bertempat di Surau Al-Iqra telah diadakan kursus penyembelihan ayam dan kambing yang diadakan oleh barisan penggerak PMH sesi ijazah UiTM Puncak Perdana.

Asif atas kelewatan kami berpena untuk kursus ini atas tuntutan sebagai pelajar seperti antum semua.Alhamdulillah kursus ini mendapat sambutan yang menggalakkan daripada warga kolej Jasmine yang berkelapangan menyertai kami. Baik pun muslimin mahupun muslimat.Ribuan terima kasih kami ucapkan diatas kesudian antum sekalian. Moga- moga apa yang dipelajari dijadikan satu titik ntuk diaplikasikan di dalam kehidupan seharian kita sebagai muslim ya.

Insyallah di bawah ini di antara gambar yang sempat di ambil oleh penggerak PMH. Antum bolehlah mengambil mana-mana gambar yang antum ingin. Tiada sebarang halangan ya, insyallah..

Sesi pendaftaran muslimat

Sesi pendaftran muslimin

Alhamdulillah inilah antara peserta yang hadir 

Ini dia pisau-pisau yang digunakan sepanjang kursus ini dijalankan

Ustaz Shahrul bersiap sedia untuk memulakan menyembelih

Alhamdulillah dipermudahkan penyembelihan ini

Alhamdulillah selesai menyembelih seekor kambing

 Antara peserta muslimat

Tekun menyembelih ayam, alhamdulillah muslimat pun boleh buat.

 Ini pula antara peserta muslimin
 Muslimat juga


Proses membersihkan kambing

Alhamdulillah 

Presiden PMH pun turun padang
Syukran atas kelapangan masa

Proses memotong daging kambing untuk dimasak

Bahan-bahan untuk memasak sedang disiapkan

Hasilnya memang sedap kan?

Alhamdulillah dapat dijamu bersama-sama

Sedap nampaknya kan
Sedapnya

Gotong royong bersama selepas kursus berakhir

Alhamdulillah hari ini sekali lagi barisan penggerak PMH berjaya membawa peserta sama-sama mempelajari asas penting dalam memastikan kita tahu apa itu halal haram dalam pemakanan kita. Apa yang baik dijadikan amalan dan apa yang buruk diharapkan menjadi sempadan agar menjadi muslimin dan muslimat yang terbaik.Amin, Insyallah jika berkesempatan, bolehlah diadakan lagi kursus ini. Insyallah amin

akhir kata bacalah petikan hadith di bawah yang diriwayatkan oleh Imam Muslim iaitu :

"Sesungguhnya Allah swt telah mewajibkan kamu berbuat ihsan ke atas tiap-tiap sesuatu, maka pabila kamu membunuh maka elokkanlah pembunuhan itu, dan apabila kamu menyembelih maka elokkanlah pemenyembelihan itu dan hendaklah salah seorang dari kamu menajamkan pisaunya dan hendaklah kamu menyelesakan bintang sembelihan itu"

Sekian
Wassalam wbt
<ds>



No comments:

Post a Comment