Tuesday, 25 November 2014

Waktu dilarang mandi di dalam Islam?Penting ke untuk kita amalkan?

Assalamualakum wbt 

Mungkin ramai yang tertanya-tanya apa kepentingan mengambil tahu tentang waktu mandi di dalam islam ni kan?Yang penting jangan mandi selepas bersukan nanti berpanau, betul kan?Itu istilah sains dalam sukan, dalam islam pun ada lagi istilah untuk kita amalkan. Jika tidak percaya, cuba amalkan dan lihat perbezaannya selepas sebulan.Pasti kita rasa bezanya sebelum dan selepas.

Okey, jom kita baca entri di bawah


1) 30 minit selepas solat asar
  • 30 mt selepas asar adalah keadaan dimana darah manusia sedang panas dan jika kita mandi di waktu itu, ia akan menyebabkan badan berisiko menghidap lelah dan penat melakukan aktiviti harian.

2)Selepas maghrib
  • Di saat ini, jantung manusia sedang lemah untuk melakukan pekerjaan dan jika kita mandi, paru-paru akan dimasuki air dan menyebabkan paru-paru basah.

3) Selepas Isyak hingga detik 12 malam
  • Disaat ini, jantung sedang berehat dan jika kita mandi maka jantung akan berisiko untuk rosak kerana dimasuki air.

Mungkin ia dilihat remeh, dan mungkin ada yang tidak mempercayainya, namun itulah hakikatnya.Islam bukan sahaja merangkumi yang logik sahaja bahkan semua yang tidak tercapai oleh akal manusia kerana allah maha mengetahui dan maha merancang

Mungkin akan ramai berkata "habis pukul berapa nak mandi,takkan nak mandi pagi-pagi embun tu?ke malam-malam tu?Tapi itu hakikatnya, di dalam islam menggalakkan hambanya mandi setelah jam 1 jam selepas 12 malam, antara 2-3 pagi atau sebelum subuh kerana waktu itu badan kita memperoleh tenaganya semula. mungkin akan ada yang berkata, mandi waktu macam tu?Bukan ke dalam majalah kesihatan mengatakan bahawa mandi malam mampu mengundang paru-paru berair?asma?dan macam-macam lagi penyakit bersangkut dengan jantung dan paru-paru?Dahulu ana pun berfikir begitu.Tetapi itulah Islam, seringkali dibolak balikkan faktanya oleh orang barat supaya kita mengikut mereka. Kita sudah tertipu, jadi sampai bila nak tertipu?

Jom jadi islam yang bijak walaupun dalam perkara yang sangat kecil, biarlah kecil tapi berusaha kan?Jom kita cuba amalkan

Sekian
Wassalam wbt
<ds>



8 comments:

  1. 30 minit selepas solat asar tu pukul berapa ? Hehe :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Klu asar 4.30 mndila pukul 5.klu asar 4.45 mandila kul 5.15 ker 5.30 ke 6 ker

      Delete
  2. assalamualaikum warahmatullah, saya nak tanya tentang waktu dilarang mandi.
    kalau asar 4.30..
    kita tak boleh mandi dari pukul 5 sampai pukul 12 la kn ?

    ReplyDelete
  3. lps sukan balik nak magrib bila nak mandi..lps magrib tak bolih mandi

    ReplyDelete
  4. Kalau x silap, Nabi pernah mandi selepas magrib sebelum isyak

    ReplyDelete
  5. mohon sertakan sekali rujukan untuk kesahihan

    ReplyDelete
  6. Kepada sesiapa yg mengalami masalah kesihatan atau yg sudah memasuki alam 40-an, akan tahu mengapa Islam melarang mandi selepas maghrib. Waktu itu badan berasa lemah jika dibandingkan dgn waktu lain. Jika diamalkan mandi selepas maghrib boleh menyebabkan masalah jantung. Begitu juga waktu makan. Seeloknya makan malam sebelum pukul 8. Jika tidak dijaga akn menyebabkan masalah pedih ulu hati atau gastrik.

    ReplyDelete
  7. Mana dalilnya atau rujukan? Jangan semata2 'copy paste' sahaja.

    ReplyDelete