Sunday 15 March 2015

Geng Penyayang Geng Kita (GPGK) : "New Semester, New Intention

Assalamualaikum wbt.

Alhamdulillah syukur kepada Allah swt kerana masih diberikan nikmat Iman serta nikmat Islam yang mana nikmat paling besar telah diberikan kepada kita yang benama Muslim. Dengan nikmat itu dapatlah kita diberi peluang oleh-Nya untuk kita terus meningkatkan amalan kita. Selawat dan salam kepada nabi junjungan kita Nabi Muhammad SAW. Allahumma solli 'ala sayyidina Muhammad.

Alhamdulillah thumma alhamdulillah. Syukur ke hadrat Allah swt kerana telah memudahkan segala urusan kami barisan penggerak PMH dalam menjayakan program GPGK yang pertama pada semester ini.

Syukran jiddan kepada para pelajar yang hadir memeriahkan GPGK yg pertama pada semester ini.
Moga kalian semua mendapat manfaat daripada flyers yang telah diedarkan dengan tajuk 'New Semester, New Intention' dengan izin-Nya. InsyaAllah.


Bagi yang tidak sempat hadir. Kami akan kongsikan sediki mengenai flyers yang kami edarkan.

Tajdid Niat

Tajdid? Apa itu tajdid? Mesti tertanya-tanya kan? Meh nak explain apa maksud tajdid tu. 
Kalau sahabat nak tahu tajdid tu bermaksud perbaharui. Masih blur lagi? Okay la kita ambil perkataan tajdi niat. Tajdid niat bermaksud memperbaharui niat dengan lebih menjurus kepada niatkan sesuatu perkara itu kerana Allah SWT. Pendek kata. Niat kerana Allah. Aku belajar kerana Allah SWT bukan kerana pointer. Haaa . Itulah tajdid niat. Sebab tu laa, setiap sem kita kena tajdid niat belajar kita. Supaya kita dapat mengamalkan dan mengaplikasikan apa yang kita belajar itu. Bukan belajar untuk exam. 

Daripada Amirul Mukminin Abu Hafs 'Umar ibn al-Khattab Radhiallahu 'anhu. beliau berkata: 
Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda: 

" Sesungguhnya setiap amalan perbuatan adalah dinilai mengikut niat. Setiap orang dinilai dengan niatnya. Sesiapa yang berhijrah kepada Allah dan Rasulnya maka hijrahnya dinilai mengikut niatnya menuju kepada Allah dan Rasulnya. Sesiapa yang berhijrah untuk mendapatkan dunia atau wanita untuk dkahwininya maka hijrahnya dinilai mengikut tujuan hijrah itu. "  
                                                                                                    ( Riwayat al-Bukhari dan Muslim) 





Pengajaran hadis

Niat adalah penting untuk membezakan antara ibadat dengan adat, Niat itu penting untuk membezakan antara amalan yang ditujukan kepada Allah atau kepada yang selain Allah. 
Perkara atau amalan yang diharuskan oleh syarak jika ditujukan kepada Allah akan menghampirkan seseorang dengan Allah dan akan diberi pahala serta dikira sebagai ibadat,




Semasa program dijalankan.


Menerangkan kepada pelajar mengenai isu flyers




Jualan big apple turut dijual oleh BIUS 







Wassalam. 

- NES- 


No comments:

Post a Comment