Wednesday 10 April 2013

Jadual Berpuasa Bagi Tahun 2013/1434/1435H


Assalamualaikum wbt



Walaupun sudah melangkah ke bulan ke empat di tahun 2013 ini,namun tidak terlambat kiranya jika kami ingin berkongsi tentang kalendar puasa yang boleh dijadikan panduan untuk berpuasa bagi antum sekalian..

Jadikalanlah amalan berpuasa sunat ini sebagai selingan ibadat seharian kita sebagai hambaNya.Manalah tahu,dengan sedikit amalan puasa ini dapat menambah pahala dan menghapuskan dosa-dosa kita yang terdahulu.Insyallah..

Jadi,jika antum semua ingin memilikinya,mudah sahaja,klik sahaja pada gambar di bawah dan "save as.Mudah sahaja kan?..Mari kita manfaatkan masa yang diberi ini dengan berpuasa sunat ya..




p/s :
1. Latihan jiwa hasil daripada puasa akan menyebabkan manusia hampir kepada Allah dan lantaran ia dekat kepada Allah,doanya mudah diperkenankan. Sebab itulah orang yang berpuasa digalakkan untuk banyak berdoa.

2. Ibadat puasa bukan sahaja menggandakan pahala untuk orang yang taat melakukannya tetapi ia menambah kekuatan spiritual melalui sifat ikhlas.

3.Amalan puasa adalah antara manusia dengan Allah SWT. Dengan ini puasa menanam sifat jujur dan ikhlas dalam diri sendiri dan kepada Allah.

4.Di samping puasa wajib kita juga dianjurkan berjinak-jinak dengan puasa sunat lebih-lebih lagi puasa di bulan Rejab dan Syaaban yang banyak sekali kelebihannya di samping dapat membantu meningkatkan kekuatan dan persediaan dalaman sebelum tibanya puasa wajib di bulan Ramadhan.



sekian....
renung-renungkan selamat beramal
tepuk dada tanyalah iman.. :-)

wassalam

No comments:

Post a Comment